MBVP Modelbouw = voor iedereen!

Algemene informatie schepen


Scheepsmodelbouw in het algemeen: Scheepsmodelbouw is een weids begrip. Dit komt vooral door de vele mogelijkheden om een model te bouwen. We kunnen we twee belangrijke hoofdgroepen onderscheiden: Statische schepen en Dynamische schepen.

Statische Schepen

We kunnen eenvoudig zeggen dat statische schepen na de bouw in een vitrinekast worden geplaatst. Statische schepen kunnen uit een bouwdoos worden gebouwd. Echter worden er ook schepen nagebouwd van een tekening welke bij de rederij of scheepswerf zijn verworven. Ook zijn er modelbouwers welke met een fototoestel en videocamera een schip van binnen en buiten geheel op de gevoelige plaat vastleggen en vervolgens deze gegevens verwerken tot een model. De modellen kunnen uiteenlopen van een 17e eeuws statenjacht tot een moderne chemicali├źn tanker. Vaak zijn op statische schepen de mooiste detailleringen aanwezig.

Dynamische Schepen

Dynamische Schepen zijn schepen welke kunnen varen en vaak radiografisch bestuurd worden. Ook deze schepen kunnen uit een bouwdoos, van tekening of fotomateriaal gebouwd worden. Ook het type schip en bouwstijl kunnen uiteenlopen van middeleeuws tot modern. Bij dynamische schepen treft men minstens een mechanisch aandrijving (mits geen zeilschip) en een besturing aan. De mechanische aandrijving is vaak een elektromotor met schroefas en schroef, welke met behulp van een zendergestuurde snelheidsregelaar in toerental gevarieerd kan worden. Hiermee kan de snelheid van het schip worden bepaald. Ook kan men kiezen voor een andere aandrijving. Bijvoorbeeld een stoommachine of een brandstofmotor. Bij Modelbouwvereniging Papendrecht zijn echter brandstofmotoren niet toegestaan in verband met geluids- en stankoverlast. Gebruik van stoommachines zijn wel toegestaan. Als besturing wordt vaak een servo gebruikt welke een roer beweegt. Bij een dynamisch zeilschip is het bijvoorbeeld ook mogelijk om met behulp van een servomotor een zeil te doen bewegen. Om een dynamisch model te kunnen besturen is dus minstens een twee kanaalszender nodig om te kunnen voortbeweging en sturen. Echter bij gebruik van een meerkanaalszender kunnen er meer functie's op een dynamisch model 'in beweging' worden gezet. Besturing van een boegschroef, twee aandrijfmotoren separaat kunnen besturen, ankerlieren laten werken, een waterpomp t.b.v. waterkanon aansturen, verschillende (scheeps)geluiden ten horen brengen, afvuren van kanon op historische schepen, bediening van verlichting, laadkranen besturen enz enz. Hier kan de fantasie de vrije loop gelaten worden.

Voor zowel statische als dynamische scheepsmodelbouw zijn hout, kunststof (voornamelijk ABS), metaal (voornamelijk koper en messing) de belangrijkste bouwmaterialen. Vaak kunnen hiervoor afvalmaterialen worden gebruikt. Voor de bevestiging is een diversiteit aan lijmsoorten te verkrijgen. Hier is een beschrijving van diverse lijmsoorten te vinden. Ook worden regelmatig soldeerverbinden toegepast. Ook hier geld weer: Met creativiteit komt men een heel eind.

Laatst bijgewerkt: mei. 2013