MODELBOUW / Amsterdam

De Amsterdam heeft een kunststof romp, houten bovenbouw en beslag en is voorzien van een Robbe Power motor van 12V(755/40) die een 60mm schroef in een straalbuis aandrijft, met een Graupner SPEED PROFI 40R regelaar, boegschroef met een regelaar, werkende verlichting, draaiende radars en een werkende sleeplier met regelaar. Voorts is ze voorzien van een geluidsmodule met een dieselmotor en scheepshoorn. Er staan 2 accu’s in een 12v voor de motor en een 6v voor de rest van de electronica. Het model is 1060 mm lang, 280 mm breed en 600 mm hoog. Het origineel is gebouwd op de werf van Johan Alkers in Hamburg, Duitsland in 1971. De "Amsterdam" was in juli 1974 door Bureau Wijsmuller aangekocht van Petersen & Alpers in Hamburg, Duitsland. Begin april 1976 komt de "Amsterdam" voor groot onderhoud aan bij de werf van H.V.O. te Vlaardingen, voor het aanbrengen van een verstelbare schroef, een boegschroef, een 5 tons hydraulische dek kraan, een nieuwe werklier van 10 ton en diverse wijzigingen aan de accommodatie.

"Amsterdam" verkocht aan een sloper

Tijdens een bergingsklus in de Perzische Golf, in 1986 kreeg ze een tros in haar schroef en liep deze dusdanige schade op aan haar reductie kast, schroef en motor, dat reparatie niet meer rendabel was. Uit eindelijk werd de "Amsterdam" verkocht aan een sloper in Pakistan waar ze op 22 mei 1986 arriveerde. Er varen nog drie zusterschepen van haar genaamd Malabar A664, Terence A669 en Centaure A674 die op dit moment nog dienst doen bij de Franse Marine.