MODELBOUW / J.R. More

Het origineel van deze sleper is in 1961 gebouwd bij Ferguson in Glasgow als laatste in een serie van 3 Haven-Kustsleepboten voor de Zuid-Afrikaanse Spoorwegen en was daarmee tevens de laatste grote stoomsleepboot welke in Groot-Brittanië gebouwd is. De lengte bedroeg maar liefst 58 meter. Ze waren voorzien van 3 oliegestookte ketels met tweestoommachines met een gezamenlijk vermogen van ca 3200 pk. Voor die tijd best indrukwekkend zeker voor een stoomsleper. De snelheid bedroeg 13-14 knopen. Verder waren de schepen uitgerust met een omvangrijke blus en bergingsinstallatie. Ze heeft tot 1984 dienst gedaan in Durban en ligt nu als laatste van de vele grote stoomsleepboten die er in Zuid-Afrika gevaren hebben in het Maritime Museum in Durban.

Indrukwekkende stoomsleper

Het model is 1.40m lang (schaal ca 1:40) De eigenaar had graag 1:33 gebouwd maar gezien de afmetingen toch maar gekozen voor 1:40. Vaarklaar weegt het ca 22 kg. De romp is gemaakt van 0.8mm vliegtuigtriplex en is zoals bij een echt schip op spanten gebouwd en daarna met de stroken triplex beplaat. Ook de opbouw is voornamelijk van hout. Het beslag is grotendeels zelf gedraaid van aluminium en messing. Er is met tussenpozen ca 6 jaar aan gewerkt. 2 Decaperm motoren met een vertraging van 1:4 zorgen voor de voortstuwing en ook is er een werkende blusinstallatie in het model gebouwd. Het model is (met wat hulp) gebouwd vanaf originele "werftekeningen", welke na lang zoeken en schrijven vanuit Zuid-Afrika zijn opgestuurd. Op een later tijdstip is de bouwer nog in contact gekomen met een modelbouwer uit Durban welke een aantal foto's van het origineel model heeft gestuurd. Vanaf deze foto’s zijn de kleuren en de details op het model verwezenlijkt.